Zarząd Oddziału Wojewódzkiego
Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów
Policyjnych we Wrocławiu
z/s w Jeleniej Górze
Jesteś tutaj KOŁA TERENOWE    /     Świętujemy 22.07.2016    /     Wycieczka do Czech 2018    /     Tekst: Powiększ / Zmniejsz Drukuj stronę
Adres: ul. Kiepury nr 32, 58-506 Jelenia Góra, Tel.: 75 75 20 496, Kom.: 501 545 084, E-mail: seirpjeleniagora@interia.pl

Wycieczka do Czech 2018

CZECHY  2018

Jak co roku, jeleniogórska grupa emerytów wraz z rodzinami uczestniczyła w wycieczce zorganizowanej przez Zarząd Koła Stowarzyszenia EiRP w Jeleniej Górze.

Tym razem wybraliśmy się do  czeskich miejscowości; Mlada Boleslav, Pragi, Velkich Popovic i Kutnej Hory.

Czechy przywitały nas słońcem i piękną ciepłą pogodą. Pierwszym etapem naszej wycieczki było zwiedzanie muzeum Skoda Auto w Mlada Boleslav. Poznaliśmy historię powstania tego przedsiębiorstwa od 1905 roku po dzień dzisiejszy. Od czasu rozpoczęcia produkcji samochodów Skoda w Mlada Boleslav wyprodukowano tu ponad 17 mln samochodów tej marki.

Następnie grupa nasza przyjechała do Pragi. Razem z przewodniczką p. Agatą przeszliśmy uliczkami Starego Miasta podziwiając zabytki pięknej Pragi. Spacerując, oglądaliśmy Gotycki Kościół MP, Pomnik Jana Husa, Karolinum - pierwszy uniwersytet w Europie środkowej.  Zwiedziliśmy również dzielnicę żydowską, cmentarz, ratusz i synagogę, a następnie Plac Vacłava oraz muzeum narodowe.

Po ciepłym posiłku w restauracji, trochę zmęczeni - zameldowaliśmy się w hotelu "Juno", gdzie pełni wrażeń minionego dnia mogliśmy wreszcie odpocząć.

Następnego dnia również zwiedzaliśmy Pragę. Wstąpiliśmy do Muzeum Miniatur, gdzie podziwialiśmy przez mikroskop miniatury Anatolija Konenki, który z niezwykłą precyzją odtworzył w skali mikro takie dzieła jak m.in. karawana wielbłądów, przechodząca przez ucho igielne, najmniejszą książkę świata o rozmiarach 0,9 x 0,9 mm, modlitwę napisaną na ludzkim włosie itp.

Odwiedziliśmy Klasztor na Strachowie, plac hradczański, a w południe mogliśmy obejrzeć uroczystą odprawę warty przed pałacem prezydenckim. Podziwialiśmy też Zamek Królewski, kościół św. Mikołaja, most Karola a także przepiękne ogrody Wallensteina.Po południu ruszyliśmy w rejs stateczkiem po rzece Wełtawie.

Następnego dnia przyjechaliśmy do miejscowości Velkie Popovice słynące z istniejącego tu od 1874 roku - browaru.Prześledziliśmy proces produkcji słynnego w Czechach piwa Kozel, którym zostaliśmy poczęstowani w ramach degustacji.

Kolejnym etapem naszej wycieczki była Kutna Hora - miasto  srebra. Bogactwa tego miasta w znacznym stopniu przyczyniły się  do rozwoju Królestwa Czeskiego, a centrum miasta ze względu na swoje historyczne znaczenie i wspaniałą architekturę wpisane zostało na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Zwiedzaliśmy tamtejszą starówkę, późnogotycki Kościół św. Barbary oraz punkt widokowy na miasto i okolice.

Ostatnim etapem bogatego programu wycieczki było zwiedzanie tajemniczych podziemi Kaplicy czaszek i kości ludzkich w miejscowości Sedlec. Robi naprawdę wielkie wrażenie! Brrr!

Zmęczeni, zadowoleni, pełni wrażeń - do Jeleniej Góry przyjechaliśmy w godzinach wieczornych.

Słowa uznania i podziękowania należą się naszej przewodniczce p. Agacie, która dzieliła się z nami swoją bogatą wiedzą i ciekawostkami na temat  tej pięknej czeskiej krainy.